Srí Lanka #3 – Ella

Ella je malé městečko ležící asi 200 km východně od Kolomba v nadmořské výšce zhruba 1 000mnm. Díky tomu má na místní poměry celkem chladné klima a teploty se tu pohybují mezi 20-28°C.
Mezi cestovateli je Ella velmi populární nejen kvůli své výhodné poloze ve středu Srí Lanky, ale hlavně kvůli možnostem výletů do okolí, překrásným výhledům a čerstvému vzduchu.
Po Udawalawe jsme se proto nemohli vydat jinam než právě do roztomilé Elly.

Už cestou autobusem z Udawalawe začalo pršet a z venku jsme cítili příjemný chladnější vzduch. Vystoupili jsme do městečka zastřenýho mlhou, a i když jsme byli po cestě unavení, byli jsme zase tak nějak jinak spokojení právě z toho zamlženýho, chladnýho počasí. Taky se to kolem nás najednou hemžilo backpackerama a my cítili ten super cestovatelskej vibe!

Ubytování jsme v Elle sháněli až na místě (zase jsme měli jedno v rezervě zabookované, ale šli jsme se porozhlídnout po okolí ve snaze vysmlouvat nižší ceny). Po chvíli nás hledání přestávalo bavit a protože to vypadalo, že brzy začne znovu pršet, nechali jsme se tuktukem zavést poblíž rezervovanýho ubytka, kde jsme se ještě chvíli procházeli po guesthousech.

A bingo!

Poslední random guesthouse, který jsme zkusili, byl ten pravý! Majitelé vypadali moc mile, uvnitř to bylo čistý, nebylo to na špatném místě a dokonce jsme ho domluvili za skvělou cenu (190Kč/osobu včetně snídaně). Ubytování se jmenovalo Daban Guesthouse.
Paní domácí nás usadila, nachystala nám cejlonský čaj, kokosový sušenky a šla nám připravit pokoj. Venku se spustil obrovskej slejvák a přes mlhu nešlo vůbec vidět, jaký nás z terasy čeká výhled.
Večer jsem se zabalila do deky, pustila si film a po chvíli jsem spala jako miminko.

Ráno nás čekal ten nejkrásnější výhled na srílanskou zeleň, Ella Rock i Little Adam’s Peak a o té výborné a bohaté snídani ani nemluvím.
No prostě jsme si nemohli vybrat líp!

Little Adam’s Peak

První výlet, který jsme v Elle absolvovali, byl výšlap na Little Adam’s Peak.

Ten je pojmenovaný podle posvátné hory známé pod názvem Adam’s Peak nebo Sri Pada, kde se ve skále nachází prohlubeň, označovaná jako tzv. svatá stopa. Pro buddhisty tedy znamená otisk stopy Buddhy, pro hinduisty je otiskem stopy boha Šivy a pro křesťany první krok Adama po vyhnání z ráje. Na Adam’s Peak se vychází nejčastěji z vesničky Dallhausie, která je něco přes 100 km od Elly, proto jsme tohle místo po dlouhém zvažování nakonec vynechali.

Šli jsme pouze na Little Adam’s Peak, tedy takovou zmenšeninu a lehčí verzi Adam’s Peak, která se nachází přímo v Elle.  Vyjít na tento vrcholek není vůbec náročná túra. Z centra Elly vede poměrně pohodlná cesta, jakmile se blížíte k vrcholu musíte vyskákat pár schodů, ale nic extra náročného to není! Nám cesta zabrala asi hodinu tam i zpět.

Výhledy po cestě na vrchol i na samotném vrcholu jsou překrásný. Vidíte na městečko, čajové plantáže, na kterých můžete potkat i sběračky a na krásný Ella Rock.

Na výlet určitě vyrazte brzy ráno, ať se vyhnete nejhoršímu horku. My jsme vyšli okolo 8:00 a z Little Adam’s Peak jsme šli přes čajové plantáže rovnou k Nine Arch Bridge.

Nine Arch Bridge

Nine Arch Bridge je mohutný most (přes 90m dlouhý, kolem 24m vysoký), který byl postavený v době, kdy byla Srí Lanka britskou kolonií. Vede přes něj železniční trať a stojí mezi stanicemi Ella a Demorada.

Málokdo tohle krásné a velmi fotogenické místo při své návštěvě vynechá. Obklopuje ho krásná zelená džungle – stromy, keře, čajové plantáže a je na něj opravdu pěkný pohled.

Slyšeli jsme, že u něj bývá většinou hodně lidí, ale během naší návštěvy to nebylo tak zlý. Je ale možný, že v době, kdy přes něj má projíždět vlak, se u něj hromadí víc lidí. Kvůli fotce projíždějícího vlaku bychom tam ale dvě hodiny na sluníčku opravdu nečekali, takže jsme se prošli kolem, udělali pár fotek a po kolejích (cca 4km) jsme asi během 40 minut došli zpátky do centra Elly.

Celkově to byl hezkej výlet a moc příjemná procházka. Rozhodně doporučuju se na most zajít podívat a opět, čím dřív ráno, tím líp. Zpět do centra jsme se vraceli kolem poledne, na koleje pražilo přímé sluníčko a už bylo fakt vedro. Naštěstí už jsme na to horko začínali být zvyklí, takže nám zas tak moc nevadilo a nedělalo se nám zle.

Lipton’s Seat

Jako další výlet v okolí Elly jsme si naplánovali Lipton’s Seat.
Jak už vychází z názvu, místo je pojmenované po zakladateli firmy LiptonThomasu Liptonovi, který tu údajně rád sedával a pozoroval čajové plantáže.
Mezi turisty není tohle místo tolik proslulé asi hlavně proto, že doprava k němu není tak jednoduchá a zabere nějakou tu hodinku. My jsme o tomto místě slyšeli samou chválu, a proto jsme na něj vydali a nelitovali jsme!

Z Elly jsme vyrazili autobusem do města Bandarawella, odkud jsme z hlavní autobusové stanice jeli na zastávku Dambetenna. Odtud se dá jít až k Lipton’s Seat pěšky nebo jet tuktukem. Nahoru je to 6km a protože jsme neměli moc času, svezli jsme se tuktukem. Samozřejmě tam tuktukáři mají nehorázně nasazenou cenu, ale přibrali jsme ještě nějakou slečnu, ukecali cenu na co nejnižší a složili jsme se na ni společně ve třech. Běžně jsme tuktukem jeli za cca 100 rupií za km, tady jsme platili 700 rupií za cestu nahoru. Původní cena tuktukáře byla 1 200 rupií. No to určitě!

Tuktukář nás navíc vysadil asi 1 km před vrcholem, ale za to jsme byli nakonec moc rádi, protože to bylo nejhezčí na celém výletu. Kdybychom měli víc času, určitě bychom šli pěšky celou cestu. Čajový plantáže jsou všude kolem vás a ta zelená je naprosto dechberoucí. Skoro to vypadalo, že ty keříčky snad nejsou ani skutečný. Fakt krása!

Nahoře je socha pana Liptona, který v 19. století začal podnikat s čajem a snažil se ho zpřístupnit i nižším vrstvám společnosti. Díky spolupráci s cejlonskými plantážemi prodával čaj levněji a snažil se o zdokonalování jeho přepravy i skladování a tím pádem samotné kvality čaje.
Na vyhlídce máte možnost vychutnat si šálek cejlonského čaje a dát si něco dobrýho. Jen pozor na opice, který se tam najednou z ničeho nic zjeví a klidně vám ten čaj nebo dobroty na drzo šlohnou přímo ze stolu.

Protože jsme spěchali na autobus, dolů jsme jeli zase tuktukem, tentokrát za 500 rupií. Někde po cestě je možnost si odskočit, čehož jsem bohužel nevyužila a jízda rozklepaným autobusem s plným močákem byla noční můra! Veřejný záchodky v Dambetenně pak úplnej horor 😀 Takže na to pozor 😀

Jo a taky se nenechte oblbnout od tuktukářů, kteří v Dambatenně hladově čekají a tvrdí, že žádné autobusy zpět do města nejedou. Vždycky jedou! a za zlomek ceny.

Lipton’s Seat byl jedno z nejhezčích míst, kde jsme na Srí Lance byli, tak si na něj určitě udělejte čas a užijte si ho nejvíc jak to jde!

V Elle jsme si snažili užít si i samotné městečko, takže jsme párkrát vyrazili do jeho centra, které je plné restaurací a kaváren. Ocenili jsme hlavně kavárny s dobrou kávou, která je na Srí Lance vzácností (jak už jsem zmiňovala v jiném článku). Hodně známý je podnik Café Chill, kde si můžete dát jak srílanský speciality, tak i evropská jídla. To jsme po pár týdnech na Srí Lance taky ocenili a já si pochutnala na těstovinovým salátě a zeleninové šťávě!

Ravana Falls

Na krátký výlet jsme jeli k Ravana Falls, což jsou pěkné vodopády, které jsou hned u silnice, takže je můžete navštívit už po cestě do Elly.

Na můj vkus u nich bylo příliš lidí, místní se ve vodopádech dokonce umývali (včetně mýdla), a tak jsme se tam moc dlouho nezdržovali a vydali se zpět do centra.

Cestou se nám podařilo stopnout autobus se srílanskými turisty, kteří projížděli cestou z Kolomba a postarali se nám o krásnej zážitek. Celý autobus byl nadšený, že k nim nastoupili dva běloši, takže nám hned uvolnili místa k sezení a než jsme se nadáli začali pouštět hudbu, tleskat a tancovat. Paní mě popadla kolem pasu a už jsme tančily, nebo se spíš pohybovaly tak, abychom v buse nespadly. Ostatní nás natáčeli a fotili se mnou jedno selfíčko za druhým. Když jsme vystupovali, bolela mě pusa od smíchu a ještě dlouho po tom jsem se nemohla přestat usmívat. Byl to jeden z nejhezčích zážitků, které jsem na Srí Lance zažila. I když jsme se neznali, ani si nerozuměli byla mezi náma cítit upřímnost, pohostinnost a radost. Srílančani jsou vážně moc milí, štědří a ochotní a hodně jim záleží na tom, abyste z jejich země odjížděli s hezkými zážitky a pozitivním názorem na jejich zemi.

Hezčí ukončení návštěvy Elly jsem si nemohla přát.

Takže díky Ello, bylo to tu parádní!

Next station – Kandy.

Vzpomínáte si na nějaký zážitek z cest, který vás oslovil a vryl se vám hluboko do paměti?